دانشکده زبان چینی دانشگاه تهران

دانشکده زبان چینی دانشگاه تهران

دانشکده زبان چینی دانشگاه تهران در سال 1394 در طی مراسمی رشته زبان و ادبیات چینی با حضور رییس دانشگاه تهران و سفیر وقت جمهوری خلق چین و تعدادی از اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه تهران در دانشکده زبانهای خارجی این دانشگاه افتتاح شد و آموزش زبان چینی را در این دانشکده شروع کردند. 

در صورت هرگونه مشاوره

صمیمانه در خدمتتان هستیم

دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه اصلی و مادر درای 9 زبان شامل انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی، اسپانیایی، اردو، ایتالیایی، چینی، ژاپنی در دانشکده زبان خارجی و 2 زبان به عنوان زبان دوم که شامل زبان کره ای و ترکی استانبولی در دانشکده زبانهای خارجی ایجاد کرده است.

البته زبان عربی هم در دانشگاه تهران وجود دارد اما دانشکده این زبان در دانشگده زبان های خارجه دانشگاه تهران نیست.

طبق منشور سازمان ملل زبان چینی یکی از شش زبان رسمی این سازمان است.
در سال‌های اخیر با افزایش مداوم جایگاه و قدرت تاثیرگذاری کشور چین اقبال مردم کشورهای گوناگون به زبان چینی روز به افزایش یافته و موج زبان چینی ایجاد شده است، امروزه دانشجویان تقریبا از تمام کشورهای دنیا در چین تحصیل می‌کنند.
همچنین گروه زبان چینی سازمان ملل برای کارمندان و دیپلمات‌های این سازمان کلاس‌های فراگیر زبان چینی راه‌اندازی کرده‌اند.

موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران هم که سال ها قبل تاسیس شده است امروز هم با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه یون نان چین به دانشکده زبان چینی درخصوص منابع تدریس، ارسال مدرس، تدوین برنامه درسی رشته زبان چینی و … کمک می کند.

هم اکنون رشته زبان و ادبیات چینی در مقطع کارشناسی راه‌اندازی شده و امید است که در سال‌های آتی در مقطع ارشد نیز راه‌اندازی خواهد شد.

آدرس دانشکده زبان چینی دانشگاه تهران

تهران – میدان انقلاب – خیابان کارگر شمالی – بین خیابان پانزدهم و خیابان شانزدهم – دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران

سایت دانشکده زبان های خارجه دانشگاه تهران

https://ffll.ut.ac.ir

سابقه همکاری دانشگاه تهران با چین

دانشگاه تهران نخستین  دانشگاه ایرانی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به توسعه و گسترش آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پکن کمک کرده است.

رشته زبان و ادبیات فارسی برای اولین بار در دانشگاه پکن در سال 1957 میلادی به همت و کوشش مرحوم پرفسور جی شیان لین شرق شناس مشهور چینی و بدون حمایت ایران ( چون در آن سال ها ایران شاهنشاهی و چین کمونیست بودند بنابراین با هم رابطه سیاسی و فرهنگی نداشتند) و سایر کشورهای فارسی زبان راه اندازی شد. سپس دو نفر از اساتید بعدی این رشته به نام های آقایان مرحوم پروفسور زِن یان شِن و پروفسور یه ای لیانگ برای تحصیل در این رشته به دانشگاه کابل رفته و پس از اخذ مدرک کارشناسی به عنوان استاد این رشته در بخش زبان فارسی دانشگاه پکن مشغول به تدریس شدند.

نقش مرحوم پروفسور جان خونین استاد این رشته در دانشگاه پکن در گسترش زبان و ادبیات فارسی و تربیت دانشجویان و نیروهای مورد نیاز سایر دانشگاه ها و دستگاه های دولتی چین و هم چنین تألیف و ترجمه آثاری از زبان فارسی و معرفی فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی بی بدیل و شایان تقدیر است.

علاوه بر آن دانشگاه پکن، دانشگاه های مطالعات خارجی پکن، اقتصاد و بازرگانی پکن و دانشگاه رادیو تلویزیون پکن در پایتخت چین نیز دارای کرسی زبان فارسی بوده و در هر کدام تعدادی دانشجو به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی مشغول هستند. هم چنین دانشگاه های لویانگ، شانگهای و شمال غرب (شی اَن) دارای کرسی زبان و ادبیات فارسی بوده و به تدریس این زبان اقدام کرده اند.

گفتنی است که در دانشگاه های پکن و شانگهای زبان و ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود و غیر از دانشگاه شانگهای که یک استاد اعزامی از دانشگاه شهید بهشتی حضور دارد، اغلب اساتید بقیه دانشگاه ها از خود فارغ التحصیلان دانشگاه پکن و شانگهای بوده و تعدادی نیز فارغ التحصیل چینی دانشگاه تهران هستند که به امر تدریس مشغول هستند.

 در طول این زمان دانشگاه های چین براساس برنامه ریزی آموزشی درست خود و بر مبنای نیازهای مراکز دانشگاهی کشور چین، طی سال های گذشته استادان مورد نیاز خود در این رشته را خود تربیت کرده و نیازی به اعزام استاد از طرف ایران ندارند. این در حالی است که مثلا دانشگاه شهید بهشتی و سایر دانشگاه هایی که در ایران رشته زبان چینی را دارند تا کنون چندین دوره فارغ التحصیل فقط در مقطع کارشناسی داشته و مقاطع بالاتر را هنوز دایر نکرده است.

 امید می رود دانشگاه تهران با راه اندازی این رشته بتواند ضعف سایر دانشگاه های داخلی در این زمینه ( پذیرش دانشجوی رشته زبان و ادبیات چینی) در مقاطع بالاتر را بر طرف و استادان زبان چینی مورد نیاز کشور در این زمینه را آماده تدریس نماید.

error: