موسسه کنفوسیوس چین

موسسه کنفوسیوس چین

موسسه کنفوسیوس چیست و کجاست؟

موسسه کنفوسیوس چین یک سازمان آموزشی عمومی است که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین قرار دارد، هدف اعلام شده اش ترویج زبان و فرهنگ چینی، حمایت از تدریس محلی چینی ها در سطح بین المللی و تسهیل مبادلات فرهنگی است. برنامه این موسسه از سال 2004 آغاز شد و تحت نظارت هانبان  (دفتر بین المللی شورای زبان چینی) است. لازم به ذکر است که این موسسه برگزار کننده امتحان HSK ، امتحان HSKK (امتحان شفاهی زبان چینی) و سایر آزمون های بین المللی زبان چینی در جهان می باشد و تمام ساختارهای آزمون اعم از تاریخ برگزاری آزمون HSK و هزینه آزمون و تمام شرایط آزمون بر عهده این موسسه می باشد.

این مؤسسات با همکاری دانشکده های وابسته محلی و دانشگاه های سراسر جهان فعالیت می کنند و بودجه بین هانبان و موسسات میزبان، مشترک است. برنامه کلاس های کنفسیوس با مدارس متوسطه محلی یا مناطق تحصیلی (مناطق آموزش و پرورش) برای تهیه مطالب آموزشی و استخدام معلمان زبان چینی همکاری می کند. موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران هم یکی از شعبه های این موسسه است که واقع در دانشکده زبان های خارجه دانشگاه تهران می باشد و مسئول برگزاری این آزمون در ایران است.

چین موسسات کنفوسیوس را با سازمانهای تبلیغی زبان و فرهنگ از جمله موسسه Camões در پرتغال، British Council در بریتانیا ، Alliance Française در فرانسه، Società Dante Alighieri در ایتالیا، Instituto Cervantes در اسپانیا و Goethe-Institut در آلمان مقایسه کرده است که چند نمونه از این اسامی به عنوان یک شخصیت فرهنگی نمادین در آن کشور شناخته شده اند و به همین ترتیب نام کنفوسیوس با چین پیوند دارد. با این حال، بر خلاف این سازمان ها، بسیاری از موسسات کنفوسیوس به طور مستقیم در دانشگاه ها فعالیت می کنند.

این موسسه با هدف ترویج زبان و فرهنگ چینی در کشورهای خارجی کار خود را آغاز و تاکنون بیش از 500 نمایندگی در سراسر جهان ایجاد کرده است.

در طی سالهای اخیر گسترش این انستیتو بسیار چشمگیر بوده و توانسته این فرصت را برای افراد زیادی در سرتاسر جهان فراهم کند که زبان و فرهنگ چینی را فراگیرند. علاوه بر آن، این موسسه به سکویی برای تبادل فرهنگی میان کشور چین و دیگر ملت ها و همچنین به پلی برای تقویت دوستی و همکاری میان چین و دیگر نقاط جهان تبدیل شده است.

با توجه به رشد اقتصاد و تبادلات چین با کشورهای دیگر، نیاز برای دانستن زبان و فرهنگ چینی نیز افزایش چشمگیری در بین کشورها داشته است.

پس از اجرای پروژه بورس تحصیلی مؤسسه کنفسیوس، چند هزار دانشجوی خارجی از ده ها کشور و منطقه جهان این بورس را کسب کرده و بسیاری از معلمان و نیروهای مستعد زبان چینی با این پروژه پرورش یافتند. برخی از آنها به کشورهای خود بازگشته و معلم زبان چینی و برخی دیگر به سفرای فرهنگی بین چین و کشور خود تبدیل شده اند. برخی دیگر از آنها در چین ساکن شده و چین شناسان خارجی شده اند.
بسیاری از دانشجویان خارجی می گویند که با آموزش زبان چینی جهان جدیدی به روی آنها باز شده و زندگی جدیدی برای خود شروع کرده اند، به طوری که به عاملان و افرادی مهم در تعامل فرهنگی بین فرهنگ چین و کشور خود تبدیل شده اند.

سازمان اصلی: Hanban

Hanban یک سازمان دولتی غیرانتفاعی است، هرچند با وزارت آموزش و پرورش چین در ارتباط است و با تعدادی از مقامات ارشد حزب کمونیست نیز ارتباط نزدیک دارد. دفتر مرکزی کنفوسیوس در پکن دستورالعمل هایی را ارائه می دهد که مؤسسات جداگانه کنفوسیوس در سراسر جهان از آن پیروی می کنند.

دفتر مرکزی توسط یک شورا با پانزده عضو اداره می شود که ده نفر از آنها مدیر موسسات خارج از کشور هستند. این مؤسسات بطور جداگانه تحت رهبری هیئت مدیره خود، که باید اعضای موسسه میزبان را شامل شود، اداره می شوند. این شورا دستور کار مؤسسات کنفوسیوس را تنظیم می کند و در آئین نامه آن تغییراتی را ایجاد میکند، در حالی که سایر وظایف و مدیریت مداوم دفتر مرکزی کنفوسیوس توسط رهبری اجرایی حرفه ای به ریاست مدیر کل اداره می شود.

دولت چین بار بودجه مؤسسات کنفوسیوس را با دانشگاه های میزبان به اشتراک می گذارد، و در مدیریت اجرایی آن دخالتی ندارد. این مؤسسات به طور مستقل در رهنمودهای تعیین شده توسط هانبان و دفتر مرکزی مؤسسه فعالیت می کنند. هر مؤسسه وظیفه تهیه و مدیریت بودجه خود را دارد که منوط به تأیید دفاتر مرکزی است.

دفتر مرکزی مؤسسه محدودیت های مختلفی در مورد نحوه استفاده از وجوه، از جمله بودجه اختصاصی برای اهداف خاص ارائه می دهد. برای موسسات فعال در ایالات متحده سالانه 100000 دلار از سوی هانبان تأمین بودجه می شوند.

برنامه درسی مؤسسات کنفوسیوس بر اساس نقش مؤسسه به عنوان مرکز آموزش زبان است. مؤسسات کنفوسیوس به جای الفبای سنتی چینی مورد استفاده در تایوان و هنگ کنگ، الفبای ساده چینی را که در سرزمین اصلی چین استاندارد است، آموزش می دهند.

سایر فعالیت های پژوهشی- آموزشی

موسسه کنفسیوس علاوه بر آموزش زبان چینی برخی بورسیه های تحصیلی و فعالیت های پژوهشی دیگری مربوط به دانشجویان و پژوهشگران را نیز ارائه میکند که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

فلوشیب مشترک پژوهشی دکتری

هدف از آن حمایت از دانشجویان دکتری (داوطلبان) ثبت نام شده در دانشگاه های خارجی برای تحصیل، تحقیق و نوشتن پایان نامه های دکتری خود در چین است. مدت زمان این فلوشیپ از شش ماه تا دو سال برای شهروندان خارجی است و نمره آزمون HSK سطح 3 لازم است، و اولویت به متقاضیانی که سطح مهارت بالاتری در زبان چینی دارند در همان شرایط داده می شود. متقاضیانی که هم اکنون در بورسیه دولت چین شرکت می کنند واجد شرایط درخواست این برنامه نیستند.

فلوشیپ مدرک دکتری در چین

از دانشجویان خارجی برای پیگیری مقطع دکتری تمام وقت در رشته های علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه های چین حمایت میکند. برای شرکت، نمره آزمون HSK سطح 5 مورد نیاز است، و اولویت به متقاضیانی که سطح مهارت بالاتری در زبان چینی دارند در همان شرایط داده می شود.

فلوشیپ رهبران جوان

از جوانان برجسته ای که حداقل مدرک لیسانس دریافت کرده اند و از موقعیت خاصی در زمینه سیاست، اقتصاد، دارایی، حقوق، آموزش، فرهنگ،
هنر و رسانه باشند، برای بازدید از چین حمایت میکند. همچنن این فلوشیپ از کارشناسان ارشد یا فارغ التحصیلان دارای جایگاه در انجمن
های دانشجویان در دانشگاه های خارجی برای بازدید از چین پشتیبانی میکند. مدت زمان این بازدید از 2 هفته تا شش ماه است.

کمک هزینه چاپ و انتشار

این کمک هزینه نشر، از محققان خارجی برای انتشار یا ترجمه مونوگرافی های مربوطه، پایان نامه های دکترا یا تأسیس مجلات علمی مربوط به سینولوژی و / یا مطالعات چین پشتیبانی می کند. متقاضی باید شهروند غیر چینی باشد و موارد چاپی در کشورها و مناطق دیگر به جز چین منتشر شود. این کمک هزینه شامل هزینه های ویرایش، ترجمه، انتشار و تبلیغات می شود. هزینه های دقیق طبق برنامه تأیید می شود.

اساسنامه و آیین نامه مؤسسه کنفوسیوس

فصل اول: اصول کلی

 1) مؤسسات کنفوسیوس، خود را وقف برآوردن خواسته های مردمی می کنند که از کشورها و مناطق مختلف جهان می خواهند زبان چینی را بیاموزند. کارهایی که در این راستا انجام میدهند عبارت است از:

1-1)  افزایش درک زبان و فرهنگ چینی توسط این افراد

2-1)  تقویت تبادل آموزشی و فرهنگی و همکاری بین چین و کشورهای دیگر به منظور تعمیق روابط دوستانه با سایر ملل

3-1)  ترویج توسعه چندفرهنگی و ساختن جهانی هماهنگ.

2) این اساسنامه و آیین نامه برای همه مؤسسات کنفوسیوس در سراسر جهان قابل اجرا است.

3) در هر زبان دیگری که نامی برای نمایندگی مؤسسه‌های کنفوسیوس انتخاب می‌شود، باید از نظر مفهوم و معنی با نام مؤسسه اصلی در زبان چینی برابر باشد.

4) موسسات کنفوسیوس، موسسات آموزشی غیرانتفاعی هستند.

5) مؤسسه کنفوسیوس با رعایت اصول احترام متقابل، مذاکرات دوستانه و منافع متقابل، آموزش زبان چینی را در خارج از کشور توسعه و تسهیل خواهد کرد و تبادل آموزشی فرهنگی و همکاری بین چین و سایر جوامع بین المللی را ترویج خواهد کرد.

6) مؤسسات کنفوسیوس باید از قوانین و مقررات کشورهایی که در آن مستقر هستند پیروی کنند، به سنت‌های فرهنگی-آموزشی محلی و آداب و رسوم اجتماعی آنها احترام بگذارند و نباید با قوانین و مقررات چین مغایرت داشته باشند.

7) این مؤسسه نباید در فعالیتی شرکت کند که با مأموریت های این مؤسسه مطابقت ندارد.

8) این مؤسسه می تواند به طرق مختلف، با انعطاف پذیری برای پاسخگویی به شرایط خاص و الزامات موجود در کشورهای مختلف تأسیس شود.

9) هر نهاد شرکتی خارج از چین که قادر به تسهیل آموزش زبان، انجام فعالیت‌های تبادل آموزشی و فرهنگی، و برآورده کردن شرایط لازم برابر برنامه مندرج در این اساسنامه و آیین‌نامه است، می‌تواند برای مجوز تأسیس کنفوسیوس از دفتر اصلی این مؤسسه درخواست کند.

10) مؤسسات کنفوسیوس دستورالعمل های زبان چینی را به زبان ماندارین با استفاده از کاراکترهای استاندارد چینی انجام می دهد.

فصل 2: خدمات تجاری

11) این مؤسسه باید خدمات زیر را ارائه دهد

آ: آموزش زبان چینی؛

ب: آموزش مربیان زبان چینی و ارائه منابع آموزشی زبان چینی؛

ج: برگزاری آزمون HSK (تست مهارت زبان چینی) و آزمون هایی برای تایید معلمان زبان چینی؛

د: ارائه اطلاعات و خدمات مشاوره ای در مورد آموزش، فرهنگ و … چین؛

ه: انجام فعالیت های تبادل زبانی و فرهنگی بین چین و سایر کشورها.

فصل سوم: دفتر مرکزی

12) دفتر مرکزی این موسسه یک سازمان غیرانتفاعی است که دارای وضعیت مستقل یک نهاد شرکتی است. این شرکت مالکیت نام، لوگو و برند این مؤسسه را در اختیار دارد. ستاد مرکزی نهاد نظارتی است که دستورالعمل هایی را برای مؤسسات کنفوسیوس در سراسر جهان ارائه می دهد. دفتر مرکزی در پکن در جمهوری خلق چین واقع شده است.

13) دفتر مرکزی موسسه توسط شورا اداره می شود. شورا متشکل از رئیس، معاونان، اعضای شورای اجرایی و اعضای شورا خواهد بود. اعضای نامزدهای ریاست، معاونین و اعضای شورای اجرایی باید توسط سازمان اداره آموزش شورای دولتی چین پیشنهاد شده و توسط شورای دولتی تایید شود.
از میان پانزده عضو شورا، ده نفر رؤسای هیئت مدیره مؤسسه در خارج از کشور باید باشند.
این ده عضو شورایِ اول، توسط دفتر مرکزی کنفوسیوس منصوب می شوند، در حالی که اعضای این شوراهای بر اساس تاریخ تأسیس مؤسسه انتخاب می شوند یا به صورت چرخشی خدمت می کنند.
پنج عضو دیگر شورا، باید نمایندگان مؤسسات شریک چینی باشند که مستقیماً توسط دفتر مرکزی یا همان ستاد مرکزی منصوب می شوند. مدت خدمت اعضای شورا دو سال است.
آنها می توانند برای یک دوره دیگر مجددا منصوب شوند. اعضای شورا در طول مدت تصدی مسئولیت خود هیچ گونه وجهی از دفتر مرکزی موسسه دریافت نخواهند کرد. شورا سمت های مدیر اجرایی و معاون مدیر اجرایی را تعیین می کند. مدیر اجرایی که عضو شورای اجرایی نیز خواهد بود، نماینده قانونی دفتر مرکزی است.

14) وظایف شورا عبارتند از: تدوین و اصلاح اساسنامه و آیین نامه مؤسسه کنفوسیوس، بررسی و تصویب استراتژی ها و برنامه های توسعه مؤسسات جهانی کنفوسیوس، بررسی و تصویب گزارش ها و برنامه های کاری سالانه دفتر (ستاد) مرکزی کنفوسیوس و بحث و بررسی مسائل مهم در مورد توسعه شعب مختلف این مؤسسه.

15) شورا، سالی یک بار با دعوت رئیس تشکیل جلسه می دهد. در صورت نیاز، رئیس ممکن است تصمیم بگیرد جلسات موقت شورا یا جلسات اعضای شورای اجرایی را در زمان های مختلف تشکیل دهد.

16) تحت مدیریت و رهبری شورا، دفتر (ستاد) مرکزی کنفوسیوس وظایف روزانه خود را انجام می دهد که عبارتند از:

1-16) تدوین برنامه‌های توسعه، تدوین معیارهای تأسیس موسسه و استانداردهای ارزیابی مؤسسه‌های کنفوسیوس در سراسر جهان؛

2-16) بررسی و تصویب درخواست‌ها، برای تأسیس شعب مؤسسه‌های جدید کنفوسیوس؛

3-16) بررسی و تصویب طرح‌های اجرایی پروژه‌های سالانه، اقلام بودجه ای سالانه و حساب‌های مالی نهایی هر مؤسسه؛

4-16) ارائه دستورالعمل ها و ارزیابی فعالیت های انجام شده توسط مؤسسه کنفوسیوس، نظارت بر عملیات آنها و انجام مدیریت تضمین کیفیت امور انجام شده توسط این موسسات؛

5-16) ارائه پشتیبانی و منابع آموزشی مناسب به تک تک موسسات؛

6-16) انتخاب و انتصاب مدیران، دانشکده ها و آموزش پرسنل اداری و مدرسان از طرف چین برای تک تک موسسات؛

7-16) سازماندهی سالانه کنفرانس های مؤسسه کنفوسیوس؛

8-16) ایجاد قوانین و مقررات برای مدیریت بودجه؛
17) دفتر (ستاد) مرکزی کنفوسیوس باید کمیته های کاری ویژه ای را تشکیل دهد که بتوانند پیشنهادات مشورتی را به این ستاد ارائه کنند. اعضای کمیته ها توسط دفتر (ستاد) مرکزی تعیین می شوند.
18) دفتر (ستاد) مرکزی کنفوسیوس باید از رهبران و صاحب نظران مشهور چین در داخل و خارج از کشور دعوت کند تا به عنوان مشاوران ارشد به این موسسه کمک کنند.

فصل چهارم: نحوه تأسیس شعب کنفوسیوس

19) درخواست مجوز برای تأسیس مؤسسه کنفوسیوس باید به طور مطلوبی شامل موارد زیر را باشد:

1-19) اینکه متقاضی باید یک سازمان یا شرکت قانونی ثبت شده در محلی باشد که دارای منابعی برای انجام امور آموزشی، تبادل آموزشی و فرهنگی و خدمات عمومی و اجتماعی باشد؛

2-19) اینکه تقاضا برای یادگیری زبان و فرهنگ چینی در محلی که تقاضا برای تاسیس موسسه داده شده است وجود داشته باشد؛

3-19) در دسترس بودن پرسنل، فضا، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای آموزش زبان و فرهنگ چینی؛

4-19) اینکه سرمایه برای تاسیس وجود داشته باشد و منبع بودجه برای بهره برداری ثابت باشد؛

20) متقاضی مجوز تاسیس موسسه باید بسته درخواستی خود را به دفتر مرکزی موسسه ارسال کند. این بسته شامل موارد زیر است:

1-20) نامه درخواست باید توسط مدیر یا رئیس امضا شده باشد؛

2-20) معرفی مکان متقاضی، مدارک ثبت شده مکان و مدیر و مسئول اصلی؛

3-20) پلان طبقه برای فضای آموزشی مورد نیاز، و فهرست تجهیزات و امکانات مربوطه برای موسسه پیشنهادی که در دسترس هستند؛

4-20) ارائه طرحی که نشان دهنده تقاضای بازار، ساختار مدیریتی و برنامه‌های عملیاتی برای موسسه پیشنهادی است؛

5-20) بیانیه ای که جزئیات منابع، قوانین و مقررات و مدیریت بودجه برای این موسسه پیشنهادی را شرح می دهد.

6-20) سایر مواد مورد نیاز دفتر مرکزی موسسه.

21) دفتر مرکزی موسسه، بسته درخواستی ارسال شده توسط متقاضی را ارزیابی خواهد کرد. ارزیابی ممکن است شامل تأیید اسناد، دادن اطلاعات لازم و مصاحبه، تأیید و راستی آزمایی در مکان مورد نظر و مشاوره با کارشناسان باشد.

22) پس از تأیید درخواست، دفتر مرکزی کنفوسیوس با متقاضی موافقت نامه ای را امضا می کند، بنابراین مجوز تأسیس و پلاک رسمی مؤسسه کنفوسیوس را به آن متقاضی اعطا می کند.

فصل 5: بودجه

23) مؤسسه تازه تأسیس کنفوسیوس برای اجراییات اولیه خود در قالب مقدار مشخصی از بودجه ارائه شده توسط طرف های چینی کمک دریافت خواهد کرد. بودجه پروژه‌های سالانه توسط تک تک مؤسسه‌های کنفوسیوس و طرف‌های چینی با هم به نسبت تقریبی تعهد شده 1/1 (1 به 1) به صورت کمک های مالی جمع‌آوری می‌شود.

24) بودجه ارائه شده توسط طرف های چینی، از طریق اقدامات مدیریتی پروژه، مدیریت خواهد شد. اقدامات تفصیلی در مقررات مربوط به اداره بودجه چین، برای مؤسسات کنفوسیوس به طور شفاف تصریح می شود.

error: