آزمون HSK و امتحان HSK زبان چینی 1403 + تاریخ برگزاری + هزینه آزمون + نحوه ثبت نام + کتاب های آزمون

آزمون hsk

جدول تاریخ برگزاری آزمون های HSK و HSKK در سال 2024

تاریخ برگزاری آزمون hsk و hskk در سال 2024 و در سال 1403

در صورت هرگونه مشاوره

صمیمانه در خدمتتان هستیم

در این مقاله شما می خوانید

با کلیک بر روی هر عنوان می توانید به عنوان مورد نظر خود دست پیدا کنید

مقدمه:

در این مقاله قصد داریم با امتحان HSK و آزمون HSK  زبان چینی که درجهان و ایران بسیار پر مخاطب هست و نحوه برگزاری این آزمون و هرآنچه که به آزمون زبان چینی HSK مرتبط است از قبیل منابع و کتب آموزش و آمادگی HSK میزان هزینه و … صحبت کنیم.

آزمون زبان چینی HSK مخفف عبارت چینی 汉语水平考试 است و تلفط این عبارت نیز Hànyǔ Shuǐpíng Kǎoshì است. این عبارت از سه کلمه،

 汉语 (Hànyǔ) ، 水平 (Shuǐpíng)، 考试(Kǎoshì)  تشکیل شده است که اگر اولین حرف تلفط این سه کلمه را در کنار هم قرار دهیم عبارت HSK تشکیل می شود. این آزمون به عنوان یک معیار برای ارزشیابی مهارت زبانی افراد در زبان چینی (که در واقع همان ارزیابی چینی استاندارد است) توسط جمهوری خلق چین ایجاد شده است. این آزمون از افراد غیر بومی (خارجی ها) مانند دانشجویان خارجی، چینی های خارج از چین و هرکسی که زبان مادریش چینی نیست گرفته میشود.

آزمون HSK چیست؟

برای اینکه دقیقا متوجه بشویم که آزمون HSK چیست می توانیم این مطلب را بیان کنیم که همه ما یا اکثرمان حداقل یکبار اسم آزمون های زبان انگلیسی مانند IELTS و یا TOEFL را شنیده ایم. آزمون بین المللی زبان چینی HSK نیز همانند این آزمون ها هستند فقط با این تفاوت که آزمون های زبان چینی مرحله بندی شده اند که عبارتند از:

HSK1; HSK2; HSK3; HSK4; HSK5; HSK6

باید توجه کرد که HSK1 سطح مقدماتی و HSK6 سطح پیشرفته است.

مدرک HSK دارای اعتبار دائمی است اما دوره اعتبار نمره آزمون، اگر کسی قصد داشته باشد که در یکی از دانشگاه های چین مشغول به تحصیل شود تا 2 سال پس از شرکت در این آزمون است. یعنی اگر بخواهید وارد یکی از دانشگاه های چین بشوید و 2 سال از تاریخ آزمونتان گذشته باشد باید مجدد در این آزمون شرکت کنید. هدف از برگزاری این آزمون اعتباربخشی بر مهارت زبان چینی متقاضی برای اهداف آموزش عالی و حرفه ای است.

این آزمون غالبا به صورت کتبی و توسط موسسه کنفوسیوس چین که دفتر و نماینده آن در ایران (واقع در دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران) برگزار می شود اما اگر شرایط خاصی مانند کرونا به وجود بیاید به صورت اینترنتی و آنلاین برگزار می شود. توجه شود همه امتحانات زبان چینی بر مبنای گویش استاندارد یا همان ماندرین که در چینی (普通话) نامیده می شود و با کاراکترهای چینی ساده شده برگزار می شود. یعنی نوشتار آزمون ها بر مبنای کاراکترهای (اندیشه نگارها، نویسه ها) ساده شده چینی و نه سنتی می باشد.

یکی از ویژگی های آزمون های آنلاین این است که فرد می تواند به جای نوشتار کتبی که باید همه کاراکترهای (اندیشه نگارها یا نویسه ها) چینی را یاد بگیرد و با دقت بنویسد، آنها را به صورت پین یین تایپ کند و سپس کاراکتر (اندیشه نگارها یا نویسه ها) مورد نظر را انتخاب کند. این مسئله خطای نوشتار افراد را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

اما یکی از ویژگی های بد امتحانات آنلاین زبان چینی این است که تجربه های گوناگونی وجود دارد که افراد در حین آزمون دچار مشکلات اینترنتی شده اند و تمرکز خود را برای امتحان از دسته داده اند و در نتیجه، نتیجه امتحان مورد دلخواه آنها نبوده است.

همانطور که گفته شد، در یک آزمون زبان چینی مبتنی بر اینترنت، قسمت نوشتن با کاراکترهای چینی از سطح HSK 3 به بعدکمی ساده تر است. زیرا متقاضی یک پینین را تایپ می کند و میتواند کاراکتر مناسب را از لیست انتخاب کند. در حالی که در یک آزمون مبتنی بر کاغذ ، باید همه کاراکترها را به خاطر بسپارید.

تاریخچه آزمون HSK

در سال 1992، HSK به عنوان آزمون بین المللی استاندارد زبان چینی برای خارجی ها راه اندازی شد. HSK به زبان “چینی ساده شده” برگزار می شود. به این نسخه HSK قدیمی یا HSK (1992) نیز گفته می شود. HSK قدیمی با هدف صدور گواهی مهارت زبان چینی برای اهداف آموزش عالی و حرفه ای و شغلی در نظر گرفته می شد.

در سال 2007 ، “دفتر ملی چین که مخصوص آموزش زبان چینی به عنوان یک زبان خارجی” که Hanban نیز نامیده می شود، HSK  را مورد بررسی قرار دادند، این دفتر تصمیم گرفت که به جای مشابه سازی با TOFEL، آزمون HSK باید با مدل زبان جدید CEFR هم خوانی پیدا کند. در سال 2010 ، HSK جدید راه اندازی شد که به آن نسخه HSK (2010) نیز گفته می شود.

تأکید HSK (2010) “بر توانایی جامع ارتباطی و زبانی” است. مهمترین مورد برنامه درسی جدید، اصلاح سیستم سطح بندی و استفاده از ساختارهای سوالی جدید است. ساختار HSK جدید در زیر به طور کامل بیان شده است:

چرا باید در امتحان HSK شرکت کرد:

امروزه با توجه به اینکه چین به یکی از قطب های اقتصادی جهان تبدیل شده است، افراد زیادی تمایل دارند که بورسیه چین را دریافت کنند و در چین شروع به تحصیل کنند و یا برای کار به آن کشور سفر کرده و تجارت خود را شروع کنند و یا حتی زندگی کنند.

به همین منظور نیاز به داشتن مدرک HSK زبان چینی است. برای مثال اگر کسی بخواهد در مقطع کارشناسی تحصیل کند بسته به دانشگاه مورد نظر و در خواست آن دانشگاه نیاز به این مدرک می باشد که معمولا HSK2 و یا HSK3 می باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هم به این شکل است که بسته به دانشگاه مد نظر و درخواست آن دانشگاه نیاز به مدرک HSK5 و یا HSK6 می باشد. (اما معمولا HSK5 کافی است.)

همچنین متقاضیان آزمون HSK که نمرات بالایی کسب کرده باشند، می توانند برای مطالعه کوتاه مدت زبان چینی در چین بورسیه دریافت کنند.

در مورد کار هم همینطور است که ترجیحا بهتر است فردی که متقاضی کار یعنی استحدام در شرکت هایی که در چین و یا حتی ایران به عنوان کارمند و یا مترجم زبان چینی هستند، دارای این مدرک باشند. اما الزاما نیاز نیست که این مدرک را دریافت کرد بلکه کافی است که سطح دانش زبانی فرد در حد HSK5 و بالاتر باشد.

اطلاعیه ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون HSK و HSKK در تاریخ 02 تیر 1403 موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران

شرح کامل مطالب در زیر می باشد:

تاریخ برگزاری آزمون های HSK و HSKK در سال 2024

تاریخ برگزاری آزمون hsk و hskk در سال 2024 و در سال 1403

در صورت هرگونه مشاوره

صمیمانه در خدمتتان هستیم

لطفا توجه داشته باشید آزمون تیر ماه به صورت کتبی و حضوری برگزار می گردد.

موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران در تاریخ شنبه مورخ 1403/04/02 (برابر با 22 جون 2024 میلادی) آزمون های HSK در سطوح 2-3-4 و آزمون HSKK در سطح مبتدی و متوسط را به صورت حضوری و کتبی برگزار می کند.خواهشمند است داوطلبان محترم پیش از ثبت نام اطلاعات زیر را کامل و با دقت بخوانند:

(واضح است که این آزمون ها برای کسانی که دوره های آموزش زبان چینی ، به صورت حضوری و یا به هر صورتی دیگر مانند خود خوان و یا با مدرس گذرانده اند و یا در دوره های آموزش hsk1، آموزش hsk2، آموزش hsk3، آموزش hsk4، آموزش hsk5 و یا آموزش hsk6 شرکت کرده اند و سطح زبان چینی خود را متناسب به سطح آزمون افزایش داده اند، مناسب است.)

قوانین جدید آزمون (مطابق اعلام مرکز آزمون در چین):

  1. آزمون دهندگانی که در آزمون HSK سطح 3 شرکت می کنند، باید باید حتما در آزمون HSKK سطح مبتدی نیز شرکت کنند.
  2. آزمون دهندگانی که در آزمون HSK سطح 4 شرکت می کنند، باید باید حتما در آزمون HSKK سطح متوسط نیز شرکت کنند.
  3. امکان شرکت در آزمون HSKK سطح مبتدی و متوسط به طور جداگانه هم وجود دارد.

تاریخ و زمان برگزاری آزمون HSK و HSKK

HSK سطح 2

ساعت 9:00 (صبح)

HSK سطح 3

ساعت 13:30

HSK سطح 4

ساعت 9:00 (صبح)

HSKK مبتدی

ساعت 15:40

HSKK متوسط

ساعت 11:25 (صبح)

مکان برگزاری آزمون HSK و HSKK

موسسه کنفوسیوس دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران

آخرین مهلت ثبت نام و پرداخت هزینه:

یکشنبه، 06 خرداد 1403 ساعت 15:30

نحوه ثبت نام در آزمون HSK | امتحان HSK

برای ثبت نام، با استفاده از کامپیتور و مرورگر فایر فاکس یا گوگل کروم وارد وب سایت “پایگاه خدمات آزمون زبان چینی” به نشانی www.chinesetest.cn شده و مطابق توضیحات زیر اقدام به ثبت نام اینترنتی کنید. لطفا پس از ثبت نام اینترنتی، با مرکز آزمون برای پرداخت وجه هماهنگ کنید. (نحوه پرداخت وجه و توضیحات مربوطه در ادامه اطلاعیه درج شده است.)

نحوه ثبت نام در آزمون HSK | امتحان HSK

به نکات زیر توجه شود:

  1. داوطلبان باید اطلاعات شخصی خود را به درستی و مطابق مدارک شناسایی وارد کنند. نام و نام خانوادگی که در سیستم به زبان انگلیسی وارد می شود باید با مدارک شناسایی داوطلب تطابق کامل داشته باشد.
  2. برای ثبت نام می توان از گذرنامه یا کارت ملی استفاده کرد. لطفا هنگام پرداخت هزینه آزمون، اصل یا تصویر مدرک استفاده شده در حین ثبت نام را به مسئول ثبت نام نشان دهید. (تصویر یا کپی مدرک قابل قبول نیست)
  3. ایمیل و شماره تلفنی که داوطلب در هنگام ثبت نام وارد سامانه می کند باید معتبر و متعلق به داوطلب بوده و داوطلب در حال استفاده از آنها باشد. پس از ثبت نام لطفا دوباره وارد سایت آزمون به نشانی www.chinesetest.cn شوید و از درستی نام کاربری و رمز عبور خود مطمئن شوید.
  4. عکس داوطلب باید اخیرا (تا 6 ماه پیش از آزمون) گرفته شده باشد. عکس باید پرسنلی 3 در 4 با پس زمینه سفید یکدست باشد. حجم عکس باید بین 30 تا 100 کیلو بایت باشد. استفاده از عکس متفرقه، منظره و غیره ممنوع است. دقت نمایید عکس بارگذاری شده باید مطابق با قوانین ایران باشد.

هزینه آزمون HSK (نوع ارز: یوان چین):

هزینه این آزمون هربار توسط دفتر مرکزی کنفوسیوس در چین ابلاغ می شود و دفتر کنفوسیوس دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران هم به هموطنان داخل ایران اطلاع رسانی می کند. هزینه های این امتحان به شرح زیر است.

HSK سطح 2

280 یوان

HSK سطح 3 + HSKK سطح مبتدی

630 یوان

HSK سطح 4 + HSKK سطح متوسط

770 یوان

HSKK سطح مبتدی

280 یوان

HSKK سطح پیشرفته

420 یوان

روش پرداخت: پرداخت حضوری (تنها با یوان نقد و به صورت حضوری امکان پذیر است)

متقاضیان شرکت در آزمون اکیدا از ارسال وجه ثبت نام به صورت پستی به دفتر موسسه کنفوسیوس خودداری نمایند

زمان پرداخت: پرداخت وجه تنها در تاریخ های 05 و 06 خرداد 1403 امکان پذیر است: از ساعت 9:30 تا 11:30 و 13:30 تا 15:30

مکان پرداخت: تهران، خیابان کارگر شمالی، بین خیابان پانزدهم و شانزدهم، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، طبقه همکف، اتاق شماره 17، دفتر موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران

شماره تماس دفتر موسسه کنفوسیوس: *

وبسایت دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران: https://ffll.ut.ac.ir

کانال تلگرام دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران: https://t.me/utffll

کانال تلگرام موسسه کنفسیوس: https://t.me/Utchinese

توجه:

    1. داوطلبان به هنگام پرداخت وجه به صورت حضوری، باید مدرک شناسایی خود را به همراه داشته باشند. در صورتی که فرد شخصا نمی تواند به موسسه کنفوسیوس مراجعه کنند، اقوام، دوست یا آشنا نیز می تواند به نمایندگی از داوطلب با ارائه تصویر یا فتوکپی مدرک شناسایی داوطلب اقدام به پرداخت وجه نماید.
    2. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ زﻳﺎد درﺧﻮاﺳﺖﻫﺎ در روزﻫﺎى ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ، ﻟﻄﻔﺎً داوﻃﻠﺒﺎن ﺗﺎ ﺣﺪ اﻣﻜﺎن ﻛﺎر ﺛﺒﺖﻧﺎم و ﭘﺮداﺧﺖ وﺟﻪ را ﺑﻪ روزﻫﺎى ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ ﻣﻬﻠﺖ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻣﻮﻛﻮل ﻧﻔﺮﻣﺎﻳﻨﺪ و در اﺳﺮع وﻗﺖ اﻗﺪام ﺑﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻛﺮدن ﺛﺒﺖ ﻧﺎم و ﭘﺮداﺧﺖ وﺟﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺗﺄﺧﻴﺮ در ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻳﺎ ﭘﺮداﺧﺖ وﺟﻪ، ﻓﺮﺻﺖ ﺷﺮﻛﺖ در آزﻣﻮن از دﺳﺖ ﺑﺮود، ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺑﺎ داوﻃﻠﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

نحوه دریافت ﻛﺎرت ﺷﺮﻛﺖ در ﺟﻠﺴﻪ آزﻣﻮن HSK

کارت شرکت در جلسه آزمون 7 روز قبل از شروع آزمون برای داوطلبان صادر می شود. برای دریافت این کارت لطفا وارد وب سایت خدمات آزمون زبان چینی شده www.chinesetest.cn ، سپس در بالای صفحه بر روی عنوان Personal Information Center(مرکز اطلاعات شخصی اطلاعات) کلیک کنید. سپس در سمت چپ صفحه در قسمت “Test Taker Information” بر روی Print کلیک کنید. در این قسمت می توانید کار شرکت در آزمون خود را به دو زبان چینی و انگلیسی پرینت بگیرید.

الزامات در روز امتحان HSK

در روز اﻣﺘﺤﺎن، ﻟﻄﻔﺎً ﻣﻮارد زﻳﺮ را ﺑﺎ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ:

  • ﭘﺮﻳﻨﺖ ﻛﺎرت ورود ﺑﻪ ﺟﻠﺴﻪى اﻣﺘﺤﺎن
  • اﺻﻞ ﻣﺪارك ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در زﻣﺎن ﺛﺒﺖ ﻧﺎم (ﻛﭙﻲ ﻣﺪارك ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ)
  • ﻣﺪاد ٢B
  • ﭘﺎكﻛﻦ

داوﻃﻠﺒﺎن ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ از ﻣﺪاد ٢B ﺑﺮاى ﭘﺮ ﻛﺮدن ﭘﺎﺳﺨﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪ و ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ از ﺧﻮدﻛﺎر اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪ.

نکات ضروری درباره ثبت نام متقاضیان

1) متقاضیان گرامی حتی الامکان در فرم های ثبت نام آزمون، شماره گذرنامه خود را وارد نمایند. این امر جهت عزیزانی که قصد استفاده از بورسیه یا برنامه سفر به چین را دارند ضروری است. چنانچه هر یک از متقاضیان به هر دلیلی فاقد گذرنامه هستند. درج شماره شناسنامه در فرم ها نیز بلامانع است.

2) متقاضیان آزمون باید نسبت به درج کامل و بی نقص شماره گذرنامه خویش در فرم ها اقدام نمایند. یادآور می شود حروف لاتین ابتدای شماره گذرنامه نیز بخشی از کد مورد نظر و شماره گذرنامه است.

3) لازم است متقاضیان عزیز نام و نام خانوادگی خود را با حروف بزرگ لاتین در فرم ها وارد نمایند.

4) متقاضیان محترم باید در وارد کردن اطلاعات هویتی خویش در فرم های ثبت نام نهایت دقت را بکار بندند چراکه تغییر  اطلاعاتی که به اشتباه در سامانه آزمون وارد شده در مراحل بعدی امکان پذیر نخواهد بود.

5) قابل توجه متقاضیان شرکت در آزمون سطح 2 اچ اس کی: عزیزانی که برای آزمون سطح 2 ثبت نام کرده اند، باید برنامه ریزی دقیق جهت حضور زودتر در حوزه آزمون را انجام داده و یک ساعت پیش از برگزاری آزمون در محل حاضر گردند. متقاضیان دیگر سطوح حداقل نیم ساعت پیش از زمان آغاز برگزاری آزمون در حوزه مربوطه حضور یابند.

وضعیت پرداخت کنندگان هزینه‌ی آزمون:

هزینه آزمون hsk

اطلاعیه مهم در رابطه با آزمون‌های HSK و HSKK

وضعیت تمامی متقاضیانی که پرداخت هزینه‌ی آزمون را انجام داده‌اند، به «پرداخت شده» تغییر کرده است. لطفا تمامی داوطلبانی که پرداخت وجه را انجام داده و ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند، در سامانه chinesetest به حساب کاربری خود وارد شده، سطح آزمون ثبت نامی و وضعیت خود را بررسی نمایند، وضعیت (Status) باید Paid (پرداخت شده) یا “پرداخت موفق وجه” تغییر کرده باشد. در صورت مغایرت، حتما در اسرع وقت مراتب را با مسئول ثبت نام از طریق رایانامه xiaoli202202@gmail.com مطرح نموده و برای شرکت در آزمون پیگیر نهایی سازی وضعیت ثبت نام خود در سامانه باشند.
(توضیحات تکمیلی در تصویر بالا)

دقت نمایید پس از پرداخت هیچ ایمیل یا پیامکی از طرف موسسه مبنی بر انجام شدن پرداخت برای داوطلب ارسال نمی‌شود و داوطلب شخصا باید در سامانه وضعیت پرداخت خود را بررسی کند.

توجه: طبعا عواقب هر گونه عدم پیگیری در خصوص وضعیت فوق الذکر بر عهده متقاضیان محترم خواهد بود.

زمان اعلام نتیجه آزمون HSK

٣٠ روز ﭘﺲ از ﺑﺮﮔﺰارى آزﻣﻮن، داوﻃﻠﺒﺎن ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ وارد ﺷﺪن ﺑﻪ وﺑﺴﺎﻳﺖ ﺧﺪﻣﺎت آزﻣﻮن زﺑﺎن ﭼﻴﻨﻲ (www.chinesetest.cn) ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت را درﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺣﺪود ٦٠ روز ﭘﺲ از ﺑﺮﮔﺰارى اﻣﺘﺤﺎن، ﺑﺮاى درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺪرك ﻛﺎﻏﺬى، ﻣﻲﺗﻮاﻧﻴﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﻛﻨﻔﺴﻴﻮس داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻛﻨﻴﺪ زﻣﺎن دﻗﻴﻖ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺪارك ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎً اﻋﻼم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

منابع آزمون HSK:

در این قسمت به معرفی موارد امتحان HSK و به خصوص منابع این آزمون می پردازیم. برای دیدن جزییات این منابع می توانید بر روی هر کدام از کتاب ها در پایان هر قسمت کلیک کرده و جزییات بیشتری از آن را مشاهده کنید.

سطح: HSK1

سطح: مقدماتی

CEF: A1

تعداد کلمات: 150

تعدا تقریبی کاراکترها: 178

مهارت شنیداری:

20 سوال (15 دقیقه)

مهارت خواندن:

20 سوال (17 دقیقه)

مهارت نوشتاری: ندارد

نمره مهارت شنیداری: 100

نمره مهارت خواندن: 100

این آزمون در جمع 200 نمره است.

حداقل نمره قبولی 120 است.

مدت زمان امتحان: 32 دقیقه

5 دقیقه شامل پر کردن اطلاعات شخصی

3 دقیقه زمان در انتهای بخش شنیداری برای انتقال جواب های قسمت شنیداری از برگه امتحان به پاسخنامه

زمان تقریبی کل آزمون:

40 دقیقه

توضیحات:

HSK1 عمدتا برای داوطلبانی است که چینی را برای یک ترم (نیم سال) در 2-3 ساعت کلاس در هفته یاد می گیرند و بر 150 کلمه پرکاربرد و دانش دستور زبان مرتبط با این سطح تسلط دارند.

HSK1 مجموعاً 40 سوال دارد که به دو قسمت شنیدار و خواندن تقسیم شده است.

قسمت شنیدار از 4 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 5 سوال است. دواطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک عبارت است که پخش می شود و داوطلب باید به آن گوش دهد و یک تصویر که در برگه آزمون وجود دارد. داوطلبان بر اساس شنیده های خود قضاوت می کنند که آیا آنچه شنیده اند با تصویر مطابقت دارد یا خیر اگر تطابق داشت تیک و اگر تطابق نداشت ضربدر می زنند.
  • قسمت دوم شامل 5 سوال است. دواطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک جمله است و 3 تصویری که در برگه آزمون وجود دارد. داوطلبان براساس آنچه می شنوند یکی از 3  تصویر مربوطه را انتخاب می کنند.

  • قسمت سوم شامل 5 سوال است داوطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک گفتگو است و در برگه آزمون چندین تصویر وجود دارد. داوطلبان با توجه به شنیده های خود عکس مربوطه را انتخاب می کند. یعنی آن تصویری که به مکالمه شنیده شده ربط دارد را انتخاب می کنند.

  • قسمت چهارم شامل 5 سوال است. داوطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. در هر سوال یک نفر یک جمله می گوید و نفر دوم بر اساس جمله گفته شده از دل آن یک سوال می پرسد و سپس داوطلب باید از بین 3 گزینه موجود در برگه امتحان یکی را به عنوان پاسخ درست انتخاب کند.

قسمت خواندن از 4 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 5 سوال است. هر سوال شامل یک تصویر است که در جلوی آن یک کلمه نوشته شده است و داوطلب آزمون باید تشخیص دهد که آن کلمه، اسم آن تصویر است یا خیر اگر مطابق بود تیک و اگر نبود ضربدر می زند.
  • قسمت دوم شامل 5 سوال است. چندین تصویر روی برگه آزمون وجود دارد و هر سوال یک جمله را بیان کرده است داوطلبان با توجه به محتوای جمله، عکس مربوطه را انتخاب می کند.
  • قسمت سوم شامل 5 سوال است در این قسمت 5 جمله سوالی و در مقابل آن 5 پاسخ وجود دارد و داوطلبان باید سوال و پاسخ مناسب را به هم متصل کنند.
  • قسمت چهارم شامل 5 سوال است. هر سوال شامل یک جمله است که دارای جای خالی است و در بالای آن هم چند کلمه وجود دارد. داوطلبان باید جای خالی جملات را با کلمات داده شده پر کنند.

میزان تسلط:

در این سطح شخص می تواند عبارات و اصطلاحات روزمره بسیار ساده و مقدماتی را با هدف برآورده کردن نیازهای اولیه خود بگوید و درک کند. می تواند خود و دیگران را معرفی کند و می تواند در مورد مسائل شخصی بسیار ساده ای مانند محل زندگی خود، افرادی را که می شناسد و چیزهایی را که دارد صحبت کند. می تواند با جملات و کلمات مقدماتی و ساده ای که آموخته است با افراد تعامل کند اما مشروط به اینکه فرد چینی، ساده و واضح صحبت کند و به او کمک کند تا حرف هایش را بفهمد. به طور کلی این سطح بسیار ساده بوده و بهتر است افراد به مطالعه زبان چینی تا سطوح بعدی ادامه دهند.

منبع فوق العاده برای مطالعه و آمادگی آزمون HSK1

کتاب HSK-1 برای آزمون HSK | امتحان HSK

کتاب HSK-1 برای آزمون HSK | امتحان HSK + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار + کتاب راهنمای مدرس – دانلودی

سطح: HSK2

سطح: مقدماتی

CEF: A2

تعداد کلمات: 300

تعدا تقریبی کاراکترها: 349

مهارت شنیداری:

35 سوال (25 دقیقه)

مهارت خواندن:

25 سوال (22 دقیقه)

مهارت نوشتاری: ندارد

نمره مهارت شنیداری: 100

نمره مهارت خواندن: 100

این آزمون در جمع 200 نمره است.

حداقل نمره قبولی 120 است.

مدت زمان امتحان: 47 دقیقه

5 دقیقه شامل پر کردن اطلاعات شخصی

3 دقیقه زمان در انتهای بخش شنیداری برای انتقال جواب های قسمت شنیداری از برگه امتحان به پاسخنامه

زمان تقریبی کل آزمون:

55 دقیقه

توضیحات:

HSK2 عمدتا برای داوطلبانی است که چینی را برای دو ترم (یک سال تحصیلی) در 2-3 ساعت کلاس در هفته یاد می گیرند و بر 300 کلمه پرکاربرد و دانش دستور زبان مرتبط با این سطح تسلط دارند.

HSK2 مجموعاً 60 سوال دارد که به دو قسمت شنیدار و خواندن تقسیم شده است.

قسمت شنیدار از 4 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 10 سوال است. دواطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک جمله است که پخش می شود و داوطلب باید به آن گوش دهد و یک تصویر که در برگه آزمون وجود دارد داوطلبان بر اساس شنیده های خود تشخیص می دهند که آیا آنچه شنیده  اند با تصویر مطابقت دارد یا خیر اگر تطابق داشت تیک و اگر تطابق نداشت ضربدر می زنند.
  • قسمت دوم شامل 10 سوال است. دواطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک مکالمه است و چندین تصویری که تصاویر در برگه آزمون وجود دارند. داوطلبان براساس آنچه می شنوند تصویر مربوطه را انتخاب می کنند.

  • قسمت سوم شامل 10 سوال است. دواطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال شامل یک مکالمه دو جمله ای بین دو نفر است. نفر سوم بر اساس مکالمه سوالی را می پرسد، 3 گزینه در برگه آزمون وجود دارد و داوطلب براساس شنیده های خود پاسخ مناسب را از بین 3 گزینه انتخاب می کند.

  • قسمت چهارم شامل 5 سوال است. دواطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال شامل یک مکالمه 4 تا 5 جمله ای بین دو نفر است. نفر سوم بر اساس مکالمه سوالی را می پرسد، 3 گزینه در برگه آزمون وجود دارد و داوطلب براساس شنیده های خود پاسخ مناسب را از بین 3 گزینه انتخاب می کند.

قسمت خواندن از 4 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 5 سوال است. چندین تصویر روی برگه آزمون وجود دارد و در هر سوال یک جمله بیان شده است و داوطلبان با توجه به محتوای جمله، عکس مربوطه را انتخاب می کند (یعنی عکسی که به جمله ارتباط دارد را باید انتخاب کند.).
  • قسمت دوم شامل 5 سوال است. هر سوال شامل یک جمله است که دارای جای خالی است و در بالای آن هم چند کلمه وجود دارد. داوطلبان باید جای خالی جملات را با کلمات داده شده پر کنند.
  • قسمت سوم شامل 5 سوال است. برای هر سوال دو جمله در نظر گرفته شده است و داوطلبان باید تشخیص دهند که آیا محتوای جمله دوم با جمله اول سازگار است یا خیر اگر سازگار بود تیک و اگر نبود ضربدر می زنند .
  • قسمت چهارم شامل 10 سوال است. که در مجموع 20 جمله است. داوطلب باید رابطه بین جملات را دو به دو با یکدیگر پیدا کند.

میزان تسلط:

در این سطح شخص می تواند جملات و اصطلاحات متداول مربوط به زمینه هایی که در زندگی روزمره رایج هستند را درک کند مانند: اطلاعات بسیار مقدماتی شخصی و خانوادگی، خرید کردن، آدرس دادن، و مسائل مربوط به شغل اما با زبان بسیار ساده. شخص می تواند در موضوعات ساده و روزمره ای که نیازمند تبادل ساده و مستقیم اطلاعات است و مربوط به مسائل معمول و مقدماتی روزانه است ارتباط برقرار کند. شخص می تواند با کلمات ساده ای که در این سطح یاد گرفته است و با زبانی ساده جنبه هایی از زندگی خود را بیان کند. در این سطح هم بهتر است افراد به مطالعه زبان چینی تا سطوح بعدی ادامه دهند چراکه دانش زبان چینی فرد در این سطح هم برای برقراری ارتباط بسیار پایین است.

منبع فوق العاده برای مطالعه و آمادگی آزمون HSK2

کتاب HSK-2 برای آزمون HSK | امتحان HSK

کتاب HSK-2 برای آزمون HSK | امتحان HSK + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار + کتاب راهنمای مدرس – دانلودی

سطح: HSK3

سطح: متوسط

CEF: B1

تعداد کلمات: 600

تعدا تقریبی کاراکترها: 623

مهارت شنیداری:

40 سوال (35 دقیقه)

مهارت خواندن:

30 سوال (30 دقیقه)

مهارت نوشتاری:

10 سوال (15 دقیقه)

نمره مهارت شنیداری: 100

نمره مهارت خواندن: 100

نمره مهارت نوشتاری: 100

این آزمون در جمع 300 نمره است.

حداقل نمره قبولی 180 است.

مدت زمان امتحان: 80 دقیقه

5 دقیقه شامل پر کردن اطلاعات شخصی

5 دقیقه زمان در انتهای بخش شنیداری برای انتقال جواب های قسمت شنیداری از برگه امتحان به پاسخنامه

زمان تقریبی کل آزمون:

  90 دقیقه

توضیحات:

HSK3 عمدتا برای داوطلبانی است که چینی را برای سه ترم (یک سال و نیم تحصیلی) در 2-3 ساعت کلاس در هفته یاد می گیرند و بر 600 کلمه پرکاربرد و دانش دستور زبان مرتبط با این سطح تسلط دارند.

HSK3 مجموعاً 80 سوال دارد که به سه قسمت شنیدار، خواندن و نوشتار تقسیم شده است.

قسمت شنیدار از 4 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 10 سوال است. دواطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک مکالمه است و چندین تصویری که در برگه آزمون وجود دارد. داوطلبان براساس آنچه می شنوند تصویر مربوطه را انتخاب می کنند.
  • قسمت دوم شامل 10 سوال است. داوطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. در هر سوال، ابتدا یک نفر به اندازه یک پاراگراف کوتاه صحبت می کند، شخص دوم بر اساس حرف های نفر اول یک جمله می گوید این جمله (جمله ای که شخص دوم می گوید) در برگه آزمون آورده شده است. داوطلب باید تشخیص دهد جمله ای که شخص دوم بر اساس حرف های شخص اول زده است (که همان جمله ای است که در برگه آزمون است) درست است یا خیر.

  • قسمت سوم شامل 10 سوال است. داوطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک گفتگوی دو جمله ای بین دو نفر است. نفر سوم سوالی را بر اساس گفتگو می پرسد، 3 گزینه در برگه آزمون وجود دارد. داوطلب پاسخ مناسب را براساس شنیده های خود از میان 3 گزینه انتخاب می کند.

  • قسمت چهارم شامل 10 سوال است. داوطلبان هر سوال را دو بار گوش می دهند. هر سوال یک گفتگوی 4 تا 5 جمله ای بین دو نفر است. نفر سوم بر اساس گفتگو سوالی را می پرسد. 3 گزینه در برگه آزمون وجود دارد. داوطلب پاسخ را بر اساس آنچه شنیده است از میان 3 گزینه انتخاب می کند.

قسمت خواندن از 3 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 10 سوال است که در مجموع 20 جمله است. داوطلبان باید رابطه بین جملات را دو به دو با یکدیگر پیدا کنند.
  • قسمت دوم شامل 10 سوال است. هر سوال شامل یک جمله است که دارای جای خالی است و در بالای آن هم چند کلمه وجود دارد. داوطلبان باید جای خالی جملات را با کلمات داده شده پر کنند.
  • قسمت سوم شامل 10 سوال است به عبارت دیگر شامل 10 پاراگراف است. در انتهای هر پاراگراف یک سوال و یا مطلبی وجود دارد که از بین 3 گزینه موجود یکی جواب سوال است و با مطلب گفته شده در پاراگراف مطابقت دارد.

قسمت نوشتار از 2 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 5 سوال است. در هر سوال چندین کلمه وجود دارد که داوطلبان بایدکلمات را کنار هم بگذارند و جمله بسازند که هم از نظر معنایی و هم از نظر دستور زبانی درست باشد.
  • قسمت دوم شامل 5 سوال است. در هر سوال، جمله ای وجود دارد که دارای جای خالی است و در بالا جای خالی تلفظ (پین یین) کلمه ای که باید در جای خالی نوشته شود، نوشته شده است. داوطلب باید کلمه مناسب را به صورت کاراکترهای چینی در جای خالی بنویسد.

میزان تسلط:

در این سطح شخص می تواند نکات اصلی، رایج و استاندارد را در مورد موضوعات معمولی  که به طور منظم در کار، مدرسه، اوقات فراغت و غیره با آنها روبرو می شود را درک و صحبت کند. شخص می تواند با چینی مقدماتی که اموخته است در هنگام سفر با افراد چینی زبان صحبت کند و نیازهای اولیه خود را برطرف کند و همچنین می تواند به صورت خیلی ساده ای درباره علایق شخصی صحبت کند، تجربیات، رخدادها، رویاها، امیدها و به طور خلاصه درباره افکار و برنامه ها خود به صورت خیلی ساده ای توضیحاتی ارائه دهد. در این سطح هم بهتر است افراد به مطالعه زبان چینی تا سطوح بعدی ادامه دهند چراکه دانش زبان چینی فرد در این سطح هم برای برقراری ارتباط بسیار پایین است.

منبع فوق العاده برای مطالعه و آمادگی آزمون HSK3

کتاب HSK-3 برای آزمون HSK | امتحان HSK

کتاب HSK-3 برای آزمون HSK | امتحان HSK + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار + کتاب راهنمای مدرس – دانلودی

سطح: HSK4

سطح: متوسط

CEF: B2

تعداد کلمات: 1200

تعدا تقریبی کاراکترها: 1071

مهارت شنیداری:

45 سوال (30 دقیقه)

مهارت خواندن:

40 سوال (40 دقیقه)

مهارت نوشتاری:

15 سوال (25 دقیقه)

نمره مهارت شنیداری: 100

نمره مهارت خواندن: 100

نمره مهارت نوشتاری: 100

این آزمون در جمع 300 نمره است.

حداقل نمره قبولی 180 است.

مدت زمان امتحان: 95 دقیقه

5 دقیقه شامل پر کردن اطلاعات شخصی

5 دقیقه زمان در انتهای بخش شنیداری برای انتقال جواب های قسمت شنیداری از برگه امتحان به پاسخنامه

زمان تقریبی کل آزمون:

  105 دقیقه

توضیحات:

HSK4 عمدتا برای داوطلبانی است که چینی را برای چهار ترم (دو سال تحصیلی) در 2-3 ساعت کلاس در هفته یاد می گیرند و بر 1200 کلمه پرکاربرد و دانش دستور زبان مرتبط با این سطح تسلط دارند.

HSK4 مجموعاً 100 سوال دارد که به سه قسمت شنیدار، خواندن و نوشتار تقسیم شده است.

قسمت شنیدار از 3 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 10 سوال است. داوطلبان هر سوال را یکبار گوش می دهند. در هر سوال، ابتدا یک نفر به اندازه یک پاراگراف کوتاه صحبت می کند، شخص دوم بر اساس حرف های نفر اول یک جمله می گوید این جمله (جمله ای که شخص دوم می گوید) در برگه آزمون آورده شده است. داوطلب باید تشخیص دهد جمله ای که شخص دوم بر اساس حرف های شخص اول زده است (که همان جمله ای است که در برگه آزمون است) درست است یا خیر.

  • قسمت دوم شامل 15 سوال است. داوطلبان هر سوال را یکبار گوش می دهند. هر سوال یک گفتگوی دو جمله ای بین دو نفر است. نفر سوم سوالی را بر اساس گفتگو می پرسد، 4 گزینه در برگه آزمون وجود دارد. داوطلب پاسخ مناسب را براساس شنیده های خود از میان 4 گزینه انتخاب می کند.

  • قسمت سوم شامل 20 سوال است داوطلبان هر سوال را یک بار گوش می دهند. این قسمت از سوالات شامل یک مکالمه 4 تا 5 جمله ای  یا یک صحبت به اندازه یک پاراگراف کوتاه است. یک یا دو سوال با توجه به مکالمه یا پاراگراف گفته شده پرسیده می شود. هر سوال در برگه آزمون دارای 4 گزینه است. داوطلبان باید بر اساس آنچه شنیده اند پاسخ مناسب را از بین 4 گزینه انتخاب کنند.

قسمت خواندن از 3 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 10 سوال است. هر سوال شامل یک جمله است که دارای جای خالی است و در بالای آن هم چند کلمه وجود دارد. داوطلبان باید جای خالی جملات را با کلمات داده شده پر کنند.
  •  قسمت دوم شامل 10 سوال است. در هر سوال 3 جمله وجود دارد که داوطلب باید آنها را بر اساس معنا کنار یکدیگر قرار دهد و یک جمله بزرگتر بسازد.

  • قسمت سوم شامل 20 سوال است. به عبارت دیگر شامل 20 پاراگراف است. در انتهای هر پاراگراف یک سوال و یا مطلبی وجود دارد که از بین 4 گزینه موجود یکی جواب سوال است و با مطلب گفته شده در پاراگراف مطابقت دارد.

قسمت نوشتار از 2 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 10 سوال است. در هر سوال چندین کلمه وجود دارد که داوطلبان باید کلمات را کنار هم بگذارند و جمله بسازند که هم از نظر معنایی و هم از نظر دستور زبانی درست باشد.
  •  قسمت دوم شامل 5 سوال است. برای هر سوال، یک تصویر و یک کلمه در نظر گرفته شده است. داوطلبان باید با کلمه داده شده جمله ای را بسازند که با تصویر داده شده ارتباط داشته باشد.

میزان تسلط:

در این سطح شخص می تواند ایده های اصلی متون پیچیده را در مورد هر دو موضوع عینی و انتزاعی، از جمله بحث های فنی در زمینه تخصصی خود را در سطح مقدماتی و پایه درک کند.

می تواند با درجه ای از تسلط نسبی کم با چینی ها صحبت کند به طوری که دو طرف دچار تقلا برای فهماندن منظور خود به یکدیگر نباشند (البته این مسئله بازهم در خصوص مسائل رایج روزمره است).

می تواند متون واضح و مفصلی در مورد طیف گسترده ای از موضوعات تولید کند و دیدگاهی را درباره یک موضوع ارائه کند و مزایا و معایب یک موضوع را بیان کند. البته باید اشاره کرد که باز هم در این سطح شخص نیاز به مطالعه بیشتر و بیشتر دارد و نباید کسی فکر کند با گرفتن این مدرک در این سطح، چینیش عالی شده است و خدایی ناکرده دچار توهم دانش شود.

بازهم در این سطح مثل سطوح قبلی بهتر است شخص به مطالعه زبان چین ادامه دهد تا به یک سطح نسبی از تسلط برسد.

منبع فوق العاده برای مطالعه و آمادگی آزمون HSK4

کتاب HSK-4 برای آزمون HSK | امتحان HSK – قسمت اول

کتاب HSK-4 برای آزمون HSK | امتحان HSK + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار + کتاب راهنمای مدرس – قسمت اول – دانلودی

کتاب HSK-4 برای آزمون HSK | امتحان HSK – قسمت دوم

کتاب HSK-4 برای آزمون HSK | امتحان HSK  + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار + کتاب راهنمای مدرس – قسمت دوم – دانلودی

سطح: HSK5

سطح: پیشرفته

CEF: C1

تعداد کلمات: 2500

تعدا تقریبی کاراکترها: 1709

مهارت شنیداری:

45 سوال (30 دقیقه)

مهارت خواندن:

45 سوال (45 دقیقه)

مهارت نوشتاری:

10 سوال (40 دقیقه)

نمره مهارت شنیداری: 100

نمره مهارت خواندن: 100

نمره مهارت نوشتاری: 100

این آزمون در جمع 300 نمره است.

حداقل نمره قبولی 180 است.

مدت زمان امتحان: 115 دقیقه

5 دقیقه شامل پر کردن اطلاعات شخصی

5 دقیقه زمان در انتهای بخش شنیداری برای انتقال جواب های قسمت شنیداری از برگه امتحان به پاسخنامه

زمان تقریبی کل آزمون:

  125 دقیقه

توضیحات:

HSK5 عمدتا برای داوطلبانی است که  زبان چینی را بیش از دو سال در 2-3 ساعت کلاس در هفته مطالعه کرده اند و بر 2500 کلمه پرکاربرد و دانش دستور زبان مرتبط با این سطح تسلط دارند.

HSK5 مجموعاً 100 سوال دارد که به سه قسمت شنیدار، خواندن و نوشتار تقسیم شده است.

قسمت شنیدار از 2 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 20 سوال است. داوطلبان هر سوال را یکبار گوش می دهند. هر سوال یک مکالمه دو جمله ای بین دو نفر است. نفر سوم سوالی را بر اساس مکالمه می پرسد، 4 گزینه در برگه آزمون وجود دارد. داوطلب پاسخ مناسب را از بین 4 گزینه بر اساس شنیده های خود انتخاب می کند.

  • قسمت سوم شامل 25 سوال است داوطلبان هر سوال را یک بار گوش می دهند. این قسمت از سوالات شامل یک مکالمه 4 تا 5 جمله ای  یا یک صحبت به اندازه یک پاراگراف است. یک یا چند سوال با توجه به مکالمه یا پاراگراف گفته شده پرسیده می شود. هر سوال در برگه آزمون دارای 4 گزینه است. داوطلبان باید بر اساس آنچه شنیده اند پاسخ مناسب را انتخاب کنند.

قسمت خواندن از 3 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 15 سوال است. چند متن چند خطی (پاراگراف) ارائه داده شده است. در هر متن چندین جای خالی وجود دارد. جاهای خالی باید با یک کلمه یا یک جمله پر شود. برای هر جای خالی 4 گزینه وجود دارد. داوطلبان باید پاسخ مناسب جای خالی را از میان 4 گزینه داده شده انتخاب کنند.
  •  قسمت دوم شامل 10 سوال است.هر سوال شامل یک متن چند خطی (پاراگراف) و 4 گزینه است. داوطلبان باید یکی از گزینه ها را که متناسب با محتوای پاراگراف است را انتخاب کنند.
  •  قسمت سوم شامل 20 سوال است. چند متن ارائه شده است. در پایان هر متن چندین سوال 4 گزینه وجود دارد. داوطلبان باید سوالات را به دقت مطالعه کنند و مطابق آنچه که در متن گفته شده است یکی از 4 گزینه در هر سوال را به عنوان پاسخ درست انتخاب کنند.

قسمت نوشتار از 2 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 8 سوال است. در هر سوال چندین کلمه وجود دارد که داوطلبان بایدکلمات را کنار هم بگذارند و جمله بسازند که هم از نظر معنایی و هم از نظر دستور زبانی درست باشد.
  • قسمت دوم شامل 2 سوال است:
  1.  در سوال اول چند کلمه داده شده است و از داوطلبان خواسته شده است که با این کلمات مقاله ای در حدود 80 کلمه بنویسند.
  2. در سوال دوم تصویری داده شده است و از داوطلبان خواسته شده است که در رابطه با عکس یک مقاله حدود 80 کلمه ای بنویسند.

میزان تسلط:

در این سطح شخص می تواند طیف گسترده ای از متن های طولانی تر را درک کند و معنای ضمنی را تشخیص دهد. می تواند خود را به صورت روانتر و واضحتر و بدون تقلا برای پیدا کردن کلمات معرفی کند. می تواند از زبان به صورت انعطاف پذیر و موثر برای اهداف اجتماعی، دانشگاهی و شغلی استفاده کند. می تواند متون دقیق، خوش ساختار و مفصل در مورد موضوعات پیچیده تولید کند.

منبع فوق العاده برای مطالعه و آمادگی آزمون HSK5

کتاب HSK-5 برای آزمون HSK | امتحان HSK – قسمت اول

کتاب HSK-5 برای آزمون HSK | امتحان HSK  + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار – قسمت اول – دانلودی

کتاب HSK-5 برای آزمون HSK | امتحان HSK – قسمت دوم

کتاب HSK-5 برای آزمون HSK | امتحان HSK  + کتاب کار – قسمت دوم – دانلودی

سطح: HSK6

سطح: پیشرفته

CEF: C2

تعداد کلمات: بیش از 5000

تعدا تقریبی کاراکترها: 2633

مهارت شنیداری:

50 سوال (35 دقیقه)

مهارت خواندن:

50 سوال (50 دقیقه)

مهارت نوشتاری:

1 سوال (45 دقیقه)

نمره مهارت شنیداری: 100

نمره مهارت خواندن: 100

نمره مهارت نوشتاری: 100

این آزمون در جمع 300 نمره است.

حداقل نمره قبولی 180 است.

مدت زمان امتحان: 130 دقیقه

5 دقیقه شامل پر کردن اطلاعات شخصی

5 دقیقه زمان در انتهای بخش شنیداری برای انتقال جواب های قسمت شنیداری از برگه امتحان به پاسخنامه

زمان تقریبی کل آزمون:

  140 دقیقه

توضیحات:

HSK6 عمدتا برای داوطلبانی است که به 5000 کلمه و یا به بیش از 5000 کلمه تسلط دارند.

HSK6 مجموعاً 101 سوال دارد که به سه قسمت شنیدار، خواندن و نوشتار تقسیم شده است.

قسمت شنیدار از 3 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 15 سوال است داوطلبان هر سوال را یک بار گوش می دهند. برای هر سوال یک متن کوتاه پخش می شود و 4 گزینه در برگه آزمون وجود دارد. داوطلبان یکی از 4 گزینه که با متن پخش شده تطابق دارد را باید انتخاب کنند.
  • قسمت دوم شامل 15 سوال است. داوطلبان هر سوال را یک بار گوش می دهند. سه مصاحبه پخش می شود. بعد از هر مصاحبه، 5 سوال تستی وجود دارد. هر سوال دارای 4 گزینه است. داوطلبان براساس آنچه می شنوند یکی از 4 گزینه را به عنوان پاسخ درست انتخاب می کنند.
  • قسمت سوم شامل 20 سوال است. داوطلبان هر سوال را یک بار گوش می دهند. چندین متن پخش می شود، و بعد از هر متن چندین سوال وجود دارد. هر سوال دارای 4 گزینه است. داوطلبان براساس آنچه شنیده اند پاسخ درست را انتخاب می کنند.

قسمت خواندن از 4 قسمت تشکیل می شود:

  • قسمت اول شامل 10 سوال است. در هر سوال 4 جمله وجود دارد و داوطلبان باید جمله ای را انتخاب کنند که دارای مشکل زبانی است.
  •  قسمت دوم شامل 10 سوال است. هر سوال یک پاراگراف کوتاه است. در هر پاراگراف 3 تا 5 جای خالی وجود دارد. داوطلبان باید متناسب با متن مناسب ترین پاسخ را از میان 4 گزینه انتخاب کنند.
  • قسمت سوم شامل 10 سوال است. دو متن ارائه شده است که هر متن دارای 5 جای خالی و 5 عبارت می باشد که با حروف انگلیسی از  A تا E مشخص شده اند. داوطلبان باید برای هر جای خالی یکی از گزینه های A تا E را قرار دهند.
  • قسمت چهارم شامل 20 سوال است. چند متن ارائه شده است. در پایان هر متن چندین سوال 4 گزینه وجود دارد. داوطلبان باید سوالات را به دقت مطالعه کنند و مطابق آنچه که در متن گفته شده است یکی از 4 گزینه را به عنوان پاسخ درست انتخاب کنند.

قسمت نوشتار شامل یک قسمت است که به شرح زیر است:

داوطلبان ابتدا باید یک مقاله داستانی با حدود 1000 کاراکتر را در 10 دقیقه بخوانند؛ سپس مقاله را به صورت یک مقاله کوتاهتر با حدود 400 کاراکتر در مدت زمان 35 دقیقه خلاصه کنند. انتخاب عنوان مقاله برعهده داوطلب است. داوطلبان  فقط باید محتوای مقاله را بازنویسی کنند و از اضافه کردن نظرات خود اجتناب کنند. در ضمن خلاصه باید مستقیما در پاسخنامه نوشته شود.

میزان تسلط:

در این سطح شخص می تواند تقریباً همه موارد شنیده شده یا خوانده شده را با سهولت درک کند. می تواند اطلاعات موجود در منابع مختلف گفتاری و نوشتاری را خلاصه کند، شخص می تواند  گفت و گوها و گزارش ها را در یک سخنرانی منسجم بازسازی و بازتولید کند. می تواند خودش را بسیار روان و دقیق بیان کند، حتی در برخی از شرایط پیچیده گفتاری و نوشتاری می تواند معانی را از یکدیگر تشخیص دهد.

منبع فوق العاده برای مطالعه و آمادگی آزمون HSK6

کتاب HSK-6 برای آزمون HSK | امتحان HSK – قسمت اول

کتاب HSK-6 برای آزمون HSK | امتحان HSK  + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار – قسمت اول – دانلودی

کتاب HSK-6 برای آزمون HSK | امتحان HSK – قسمت دوم

کتاب HSK-6 برای آزمون HSK | امتحان HSK  + کتاب کار + فایل صوتی کتاب اصلی + فایل صوتی کتاب کار – قسمت دوم – دانلودی

نکته بسیار مهم زبان چینی:

توجه شود آنچه که در قسمت “میزان تسلط” گفته شد یک مسئله نسبی است و اصلا مطلق نیست.

متاسفانه همیشه این موضوع و مشکل وجود داشته است که بسیاری از افراد فکر می کنند با رفتن به دانشگاه و صرفا با گرفتن یک مدرک در یک رشته خاص مسلط به آن علم شده اند و در آن رشته مهارت کافی بدست آورده اند.

همین موضوع درخصوص یادگیری زبان انگلیسی نیز وجود داشته است که همه ما سالیان طولانی با شرکت در کلاس های مختلف زبان و گذراندن چندین ترم هنوز تسلط کافی در آن زبان نداریم و بعضا دیده ایم که اصلا پیشرفتی نداشته ایم.

اخیرا هم که تب یادگیری زبان چینی مانند زبان فراسه که در سالیان گذشته داغ بوده است، داغ شده است و بسیاری از افراد رو به یادگیری این زبان آورده اند. یکی از موضوعاتی که توجه زبان آموزان زبان چینی را جلب کرده است گرفتن مدرک HSK است.

بنابراین مانند دو موضوع بالا بسیاری از افراد دچار این سو تفاهم شده اند که گرفتن این مدرک به منزله سطح زبان عالی آنها است و تصور می کنند که به این زبان تسلط پیدا کرده اند و خود را یک چینی دان می دانند.

البته در این مواقع که فرد مقدار بسیار بسیار ناچیزی از زبان چینی را یاد گرفته است و وقتی یک فرد چینی را هم در خیابان می بیند سریعا تمایل دارد با او ارتباط بگیرد و صحبت کند. چینی ها هم به علت نوع رفتار دوستانه ای که دارند سریعا تمایل دارند تا کسی را می بینند که کمی چینی بلد است و فقط می تواند تعدادی کلمه ساده بگوید مثل سلام، حالت چطوره و … از او تعریف کنند و به او بگویند: “چقدر چینی تو خوب است” و یا “خیلی روان چینی صحبت می کنی”.

باید مواظب این حرف ها بود که در تله خود بزرگ بینی نیفتیم و توهم دانش به ما دست ندهد. یادگیری مرزی ندارد و دائما باید زبان را آموخت و مرور کرد.

مسئله بعدی که چالشی بسیار بزرگتر از مسئله بالا است، این است که اینگونه افراد دیگر خود را بی نیاز از یادگیری بیشتر می دانند و خود را به عنوان مدرس زبان چینی یا مترجم معرفی می کنند.

 اینکه اینگونه افراد خود را با چندین ترم زبان چینی خواندن یک فرد مسلط به زبان چینی معرفی می کنند و به تبع آن وارد بازار کار می شوند و به عنوان مترجم یا مدرس مشغول به کار می شوند قطعا یک نوع خیانت است.

چرا یک نوع خیانت است؟

در کار تدریس این افراد دانش بسیار ناقصی دارند بنابراین کاملا اشتباه به زبان آموزان آموزش می دهند و وقتی زبان آموز چیزی را اشتباه یاد بگیرد اصلاح آن بسیار سخت است و نیاز به زمان طولانی دارد بنابراین یک نوع خیانت به زبان آموزان زبان چینی است.

در کار ترجمه چینی هم بسیار مشاهده شده است که وقتی یک فرد چینی، صحبت می کند و چیزی را توضیح می دهد و کسی که خود را به عنوان مترجم معرفی کرده است، متوجه نمی شود که آن فرد چینی چه چیزی می گوید، شروع می کند از خودش حرف هایی را می زند به عنوان اینکه مثلا در حال ترجمه کردن حرف های آن فرد چینی است که این کاملا یک رفتار شنیع و زننده است و گاها این رفتار ضررهای مالی و حتی جانی به کارفرماها وارد می کند. بنابراین یک نوع خیانت دیگری به کارفرماها است.

بنابراین با توجه به این دو جنبه زبان آموزی یک مسئله یک شبه و زود بازده نیست باید مدت ها و سال ها تمرین کرد تا یک تسلط قابل قبول بدست آورد.

حتما حتما حتما باید توجه کرد زبان آموزی یک مسئله دائمی و همیشگی است و همواره باید در حال یادگیری و تمرین بود تا بتوان مثل زبان مادری یک زبان را صحبت کرد.

در انتها باید گفت که سطوح HSK از 6 سطح به 9 سطح می خواهد ارتقا پیدا کند و در آینده نه چندان دور این آزمون به جای 6 سطح 9 سطح است که البته تعداد واژگان برای این سطوح تعیین شده است اما هنوز منابع مناسب این سطح معرفی نشده اند.

کتاب های مکمل آمادگی امتحان HSK

دیکشنری تصویری چینی به فارسی

آموزش کاراکترهای ضروری زبان چینی

کتاب راه موفقیت – سطح 1 – آموزش کامل تلفظات چینی + جواب + فایل صوتی – دانلودی

سوالات متداول آزمون HSK

خیر، هر کس در هر زمان که این آزمون برگزار شود می تواند هر سطوحی که آمادگی دارد را شرکت کند و نیازی به این نیست که به ترتیب از 1 تا 6 آزمون بدهد. مثلا یک نفر می تواند در آزمون HSK3 یا HSK6 و … شرکت کند.

بله، برای این آزمون کتاب های خاصی طراحی شده است با عنوان Standard Course HSK که در این لینک می توانید همه آنها را مشاهده کنید.

خیر، ممکن نیست چرا که همه آزمون های 1 تا 6 در یک روز برگزار می شوند و چون همزمانی وجود دارد بنابراین ممکن نیست. مطلب بعدی این است که اساسا نیاز نیست که یک نفر برای مثال HSK2 و HSK4 را با هم امتحان دهد چون آن آزمونی که سطحش بالاتر است که در این مثال ما HSK4 است را می تواند امتحان دهد و مستقیما مدرک همان آزمون را بگیرد که در هزینه هم صرفه جویی می شود.

بله، اجباری وجود نداره که حتما در هر مرحله از آزمون hsk شرکت کنیم. در هر سال این آزمون چندبار برگزار می شود و شرکت کنندگان در هر کدام از این دفعات و یا در همه آنها می توانند شرکت کنند.

قاعدتا مشکلی نباید وجود داشته باشد چرا که در هر کشوری باید به دفتر موسسه کنفوسیوس آن کشور مراجعه کرد و ثبت نام انجام داد ولی برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دفتر موسسه کنفوسیوس دانشکده زبان های خارجه دانشگاه تهران مراجعه کرده و اطلاعات دقیق تر را در هر زمان جویا شوید.

خیر، در این آزمون نیازی به صحبت کردن نیست و فقط مهارت های شنیداری، نوشتاری و خواندن مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای سنجش مهارت گفتاری می توانید در آزمون hskk شرکت کنید.

توصیه اکید این است که نیازی نیست در آزمون hsk1 و hsk2 شرکت کنید. البته آزمون hsk2 برای زمانی که در خواست پذیرش برای یکی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی دادین بنا به درخواست دانشگاهی که پذیرش دادین نیاز است و در آن زمان باید در این آزمون شرکت کنید.

ولی ما توصیه می کنیم که اگر برای ادامه تحصیل یا زندگی نمی خواهید به چین بروید در آزمون های hsk3 و ترجیحا hsk4 به بعد شرکت کنید.

بله، بر روی گواهی همان عکسی وجود دارد که در ثبت نام از آن استفاده کرده اید.

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله یکی از بهترین و معتبرین ترین منابع این امتحان را بیان کردیم ولی اگر بخواهیم یک منبع خوب و عالی برای افزایش دایره لغات بیان کنیم “دیکشنری تصویری چینی به فارسی” است که بسیار کاربردی است. این دیکشنری دارای 15 سرفصل کلی و 142 عنوان به صورت کاملا تصویری و در برگیرنده همه موضوعات روزمره زندگی است.

در فضای اینترنت سایت های مختلفی وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد اما همه آنها چینی به انگلیسی است ولی متاسفانه چینی به فارسی تا کنون وجود ندارد اما یک “دیکشنری چینی به فارسی” وجود دارد که بسیار کاربردی است و کلمات روزمره زبان چینی را پوشش داده است. این فرهنگ لغت با همکاری چین و ایران نوشته شده است.

بسیاری از زبان آموزان با این مشکل روبرو هستند که وقتی می خواهند معادل چینی یک کلمه فارسی را پیدا کنند با مشکل مواجه هستند و منابع خوبی برای این موضوع وجود ندارد و یا بیشتر منابع انگلیسی به چینی و یا بالعکس هستند اما یک “دیکشنری فارسی به چینی” وجود دارد که با همکاری چین و ایران نوشته شده است و برای این منظور بسیار مفید است. توصیه این است که از این منبع بی نظیر برای برآورده کردن نیاز زبانی خود تون استفاده کنید.

برای آزمون کتبی، شما با مداد معمولی (2B) و در برگه پاسخنامه، جواب می دهید، در حالی که در آزمون آنلاین با استفاده از رایانه در یک مرکز آزمون خاص، آزمون می دهید. آزمون آنلاین را  در خانه هم می توانید انجام دهید اما مجاز به امتحان دادن در مکان های عمومی نیستید. در آزمون کتبی و  آنلاین داوطلبان باید در مراکز آزمون خاصی شرکت کنند. (البته همانطور که گفته شده در امتحان آنلاین می توانید در خانه هم با توجه به شرایطی که هر بار از طرف موسسه کنفوسیوس دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران اعلام می شود، شرکت کنید. حتما در این خصوص باید اعلامیه های موسسه کنفوسیوس را پیگیری کنید.)

در صورتی که هزینه آزمون پرداخت نشده باشد، می توانید قبل از مهلت ثبت نام، ثبت نام خود را لغو کرده و مجددا در مرکز آزمون جدید ثبت نام کنید. اگر پرداخت انجام شده باشد، نمی توانید مرکز آزمون را تغییر دهید.

داوطلبی که در سرزمین اصلی چین ثبت‌نام کرده است، می تواند برای دریافت نتیجه آزمون و گزارش آنلاین نمره درخواست دهد و این درخواست به آدرس اعلام شده توسط داوطلب ارسال می شود. درخواست خود را می تواند در لینک روبرو وارد کند.(درخواست برای گزارش آزمون)

در مورد سایر کشورها و مناطق، کارنامه آزمون طی 1 تا 2 ماه پس از تاریخ آزمون به مرکز آزمون تحویل داده می‌شود و داوطلب گرامی می‌تواند با ارائه کارت پذیرش آزمون و مدارک شناسایی معتبر برای دریافت به مرکز مذکور مراجعه کند. برای مشاهده نسخه های بیشتر از گزارش نمره (کارنامه آزمون)، لطفاً به آدرس روبرو مراجعه کنید. (درخواست برای گزارش آزمون)

پس از ثبت نام و پرداخت هزینه، داوطلبان می توانند برای تغییر تاریخ آزمون در زمان مقرر اقدام کنند، اما نمی توانند ثبت نام خود را لغو کنند. در واقع نه می توانند مرکزی که قرار است در آن آزمون دهند را تغییر بدهند و نه می توانند سطحی که برای آزمون انتخاب کرده اند را تغییر دهند.

برای تغییر تاریخ آزمون، داوطلبان باید وارد وب سایت (www.chinesetest.cn) شده و به منظور ایجاد یک درخواست جدید برای تغییر تاریخ مورد نظرشان اقدام کنند. فقط باید به خاطر داشته باشند که تاریخ آزمون جدید باید در همان سطح، در همان مرکز آزمون و در همان سالی که قبلا ثبت نام کرده اند باشد.

مهلت و هزینه تغییر تاریخ آزمون به شرح زیر است:

  • 27 روز قبل از آزمون (شامل روز بیست و هفتم هم می شود): شرکت کنندگان میتوانند تاریخ آزمون را به صورت رایگان تغییردهند.
  • 10 روز قبل از آزمون (شامل روز دهم می شود): شرکت کنندگان در آزمون باید مبلغی معادل 30 درصد هزینه آزمون را قبل از درخواست تغییر در این مدت بپردازند.
  • در طول مدت 10 روز مانده به آزمون (روز دهم حساب نمی شود): هیچ درخواستی برای تغییرات از این نوع پذیرفته نخواهد شد.
  • برای شرکت کنندگان در آزمون آنلاین، مهلت معتبر تغییر تاریخ آزمون به صورت رایگان 27 روز قبل از برگزاری آزمون است و سایر قوانین مشابه با آزمون کتبی است.

تغییر تاریخ را می توان یک بار برای هر ثبت نام انجام داد.

آدرس ایمیل خود را در قسمت نام کاربری وارد کنید. اگر رمز عبور خود را گم کردید، از گزینه “یافتن رمز عبور” استفاده کنید و ایمیلی که برای بازیابی رمز عبور  به آدرس ایمیل ثبت نامی خود ارسال شده را دریافت کنید.

با توجه به نرخ های مختلف ارز در کشورها یا مناطق مختلف، هزینه ثبت نام برای HSK متفاوت است. برای جزئیات هزینه لطفا با مرکز ثبت نامی آزمون خود تماس بگیرید.

در صورتی که هزینه آزمون را پرداخت نکرده باشید، می توانید قبل از مهلت ثبت نام، ثبت نام خود را لغو کرده و مجدداً برای سطح جدید درخواست دهید. اگر هزینه را پرداخت کرده باشید، نمی توانید سطح آزمون را تغییر دهید.

اگر پس از دریافت گزارش نمره آزمون، متوجه شدید که اطلاعاتی مانند نام، ملیت و جنسیت شما و … نادرست است، می توانید به وب سایت خدمات آزمون www.chinesetest.cn وارد شوید و درخواست یک کپی دیگر از گزارش نمره HSK را انتخاب کنید. در صفحه شخصی خود مواردی را که باید اصلاح شوند را ویرایش کنید و یک کپی از شناسه مربوطه (گذرنامه یا کارت شناسایی) خود را آپلود کنید.  وقتی اصلاحات شما توسط CTI  انجام شد باید هزینه مشخصی را بپردازید و سپس یک کارنامه جدید با مشخصات جدیدتان برای شما ارسال خواهد شد.

قبل از پایان مهلت ثبت نام، می توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، وارد وب سایت www.chinesetest.cn شوید. سپس در صفحه “Personal Center” اطلاعات ثبت نام خود را در گزینه “Test Record” ویرایش کنید. تغییرات مربوط به ثبت نام فقط به اطلاعات شخصی شما محدود می شود و سطح آزمون و مرکز آزمون شما قابل تغییر نیستند. اگر دیرتر از مهلت ثبت نام است، لطفاً با مرکز ثبت نام آزمون خود تماس بگیرید تا تغییرات ایجاد شود.

وارد وب سایت خدمات آزمون www.chinesetest.cn شوید، اطلاعات مراکز آزمون را در صفحه « Global Testing Centers» مشاهده کنید و مناسب ترین مرکز و تاریخ آزمون را قبل از ثبت نام و پرداخت هزینه انتخاب کنید.

می توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سایت  www.chinesetest.cn  شوید و سپس برگه پذیرش خود را در صفحه ” Personal Center ” چاپ کنید یا برگه پذیرش را در مرکزی که می خواهید آزمون بدهید دریافت کنید. برگه پذیرش آزمون معمولاً 1 هفته قبل از آزمون موجود است. اگر موفق به چاپ نشدید، لطفاً برای راهنمایی با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.

داوطلبانی که در مراکز آزمون واقع در سرزمین اصلی چین ثبت نام می کنند، می توانند هزینه آزمون را به صورت آنلاین پرداخت کنند. به همین منظور وارد سایت خدمات آزمون www.chinesetest.cn شوید و پرداخت آنلاین را در گزینه « Test Record » در صفحه « Personal Center » انتخاب کنید. داوطلبانی که در مراکز آزمون سایر کشورها و مناطق ثبت نام می کنند، در صورت عدم امکان پرداخت آنلاین برای آزمون، باید قبل از پایان مهلت ثبت نام، هزینه آزمون را مستقیماً در مرکز آزمون ثبت نامی خود پرداخت کنند.

می‌توانید وارد وب‌سایت www.chinesetest.cn شوید، و برای دریافت نسخه‌های کپی از گزارش نمره HSK در صفحه « Personal Center » درخواست دهید و هزینه مشخصی را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید، سپس موسسه آزمون بین‌المللی چینی (CTI) برای شما آن را ارسال خواهد کرد. نمره آزمون به آدرسی که  اعلام کرده اید فرستاده می شود. کپی گزارش نمره در مدت 2 سال پس از برگزاری روز آزمون قابل درخواست کردن است.

45 روز پس از پایان آزمون، گزارش نمره آزمون به مرکز آزمون شما پست می شود. لطفاً کارت پذیرش آزمون خود را برای دریافت آن به همراه داشته باشید.

دو هفته پس از آزمون آنلاین (IBT) و یک ماه پس از آزمون کتبی، می‌توانید به وب‌سایت www.chinesetest.cn مراجعه کنید. شماره برگه پذیرش و نام خود را در قسمت ” Score ” در صفحه اصلی وارد کنید سپس می توانید نمره آزمون خود را مشاهده کنید. لطفاً توجه داشته باشید که اطلاعاتی که وارد می کنید باید با اطلاعات برگه پذیرش مطابقت داشته باشد.

error: